یزدفردا "یادمان استاد مهدی آذر یزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران با همکاری مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه هنری استان یزد برگزار شد.

این یادمان با حضور حجه السلام والمسلمین صدوقی؛ نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان،اولیا؛ نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی،مهدی حجوانی؛ استاد دانشگاه و رییس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کشور و جمعی از هنرمندان و اهل قلم استان برگزار شد.

حضور کودکان و نوجوانان مراکز کانون در این برنامه چشم گیر بود.

رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کشور:

آذر یزدی دستاورد ادبیات بود نه آموزش و پرورش
در این مراسم رییس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کشور با بیان اینکه مهدی آذر یزدی دستاورد ادبیات بود نه آموزش و پرورش، تصریح کرد: نباید فراموش کنیم....

که آذر یزدی زمانی با اتکا به ادبیات کهن ایران کار می کند که جامعه ادبی ما به سمت ترجمه روی می آورد در سال هایی، کودک، بزرگسالی بلوغ نیافته معرفی می شد، این مرد بزرگ دوره کودکی را به رسمیت شناخت و در مقدمه کتاب خود نیز تاکید داشت که آثارش را با هدف پیوند کودکان به ادبیات کهن نوشته است

مهدی حجوانی افزود: ادبیات کودک در دوره پس از مشروطه رویکردی تربیتی دارد. در حالی که می بینیم در این سال ها آذر یزدی آثاری را خلق می کند که علاوه بر وجه آموزشی، دارای رویکرد و وجه ادبی ماندگار است.
وی خاطرنشان ساخت: علاوه بر این آذر در آثار خود به قالب داستان توجه داشته واز جمله ویژگی اثر مشهور وی «قصه های خوب برای بچه های خوب» نثر ساده و روانش است. اساس نثر این کتاب زبان معیار فارسی است. تفاوت نثر وی با نثر دیوانی و مقاله ای،نزدیکی این نثر ساده و محکم به زبان محاوره و شیوه قصه گویی (به طوری که ساختار نثر به زبان محاوره نزدیک است اما واژه ها در آن نمی شکند) را می توان از جمله ویژگی های نثر آذر برشمرد
حجوانی به ویژگی معصومیت در شخصیت آذر اشاره کرد و اظهار داشت:معصومیت آذر یزدی از معصومیت فرشته هم بالاتر بود. او حقیقتا با پیروی از کودک درون خود حرف می زد . به سادگی اعتراف می کرد و با دروغ و تزویر میانه ای نداشت. آدم بزرگی که درسالمندی نیز همچنان معصوم مانده است. در واقع ارزش آذر یزدی به دل کودکانه ای نبود که خداوند به او امانت داد بلکه از دل کودکانه ای بود که او امانت دار آن به خدا واگذار کرد.
وی با اشاره به اینکه سیاستمداران مهمانان تاریخ و هنرمندان میزبانان آن هستند،گفت: این استاد بزرگ با قدرت میانه ای نداشت ولی رابطه اش با نهادهای مردمی از جمله انجمن نویسندگان کودک و نوجوان خوب بود.
رییس هیئت مدیره انجمن نوسندگان کودک و نوجوان ایران در پایان اذعان داشت: مهدی آذر یزدی در عین گوشه نشینی عمر پر برکتی داشت و دلیل آن تاثیر آثار ارزشمند او بود نه نقش اجتماعی خاص این مرد بزرگ.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد:
آذر یزدی ؛خلاصه واژه سادگی
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد نیز آذر یزدی را خلاصه واژه سادگی معرفی کرد و افزود:سادگی زبان بین المللی کودکان و نوجوانان جهان است.این استاد بزرگ در همه جنبه ها، چه ازنظر قلم،بیان و چه از نظر شیوه زندگی ساده بود و رمز ماندگاری و نفوذ کلام وی همین سادگی اش بود.
علیرضا جلالی ادامه داد:بچه ها نیز ساده اند هرچه بیشتر رشد می کنند، شخصیت آنها دارای پیچیدگی می شود. بنابراین لازمه فعالیت در زمینه کودکان این است که ساده باشیم یعنی اینکه از پیچیدگی های وجودی خود دور شویم.
وی در خصوص هدف برگزاری یادمان آذر یزدی گفت: ما یادمان گرفته ایم تا باهم به این توافق برسیم که راه آذر یزدی چه بود؟ آیا راه او غیر از این بود که خود را وقف کرد تا کودکان را با کتاب و کتابخوانی آشنا کند. بنابراین هرچه در این راه تلاش نماییم، راه این مرد بزرگ را پیموده ایم.
جلالی در پایان از مسؤولان فرهنگی استان خواست تا مسیر روشن کتاب و کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان استان را جدی تر بگیرند.
حسین مسرت نویسنده پژوهشگر یزدی، دوست و همراه بخشی از سال های زندگی آذر یزدی نیز با بیان روایاتی از زندگی،احوالات و آثار این استاد بزرگ، خاطرات این یادمان را ماندگار کرد.
گفتنی است، روایت قصه شتر و خرگوش برگرفته از کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب توسط زهرا اتحادی،اجرای نی و آواز توسط هنرمندان موسیقی استان،اجرای قصه قند وعسل توسط رقیه دوست فاطمی ها، پخش کلیپ زندگی (لحظاتی با آذر یزدی) و وداع با استاد، تهیه شده در امور سینمایی کانون استان، همچنین نمایشگاهی از عکسها و تصاویر پدر قصه های خوب از جمله برنامه های آیین یادمان استاد مهدی آذر یزدی بود.



خاطراتی از زندگی آذر: حسین مسرت - نویسنده و پژوهشگر




حضور مسئولین محترم استان در مراسم

یزدفردا

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا